Mám Crohnovu chorobu alebo diagnózu Crohnova choroba

Crohnova choroba je chronické vredové ochorenie jedného alebo viacerých úsekov tráviaceho traktu, ktoré sa môže rozšíriť do všetkých vrstiev črevnej steny (sliznica, podsliznica, svalovina a spojivové tkanivo). Môže postihnúť celý tráviaci systém od úst až po konečník vrátane priľahlých uzlín. Postihnutie úst a pažeráka je však veľmi zriedkavé.
Najčastejšie je Crohnova choroba lokalizovaná na konci tenkého čreva (terminálne ileum), kde je na jeho prechode do hrubého čreva (ileocekálna oblasť). V niektorých prípadoch je postihnuté len konečník.
Pre Corhnovu chorobu je typické, že postihuje len určitý úsek tenkého alebo hrubého čreva a úseky medzi nimi môžu byť úplne zdravé (tým sa okrem iného líši od ulceróznej kolitídy).
Crohnova choroba

Ochorenie postihuje črevo do hĺbky

Pre "Crohnovu chorobu" je tiež typické, že zápal postihuje črevo do hĺbky po celej šírke črevnej steny. Z tohto dôvodu sa často tvoria abscesy a fistuly.
Fistuly - sú spojenia medzi črevom a inými orgánmi, môžu spájať jednotlivé črevné klky navzájom, črevo s kožou, močovým mechúrom alebo pošvou.
Absces - je hnisom naplnená dutina, ktorá sa môže vytvoriť v celom tele, ale najčastejšie medzi črevnými klkmi, v brušnej dutine, okolo konečníka.
Keďže zápal prechádza celou črevnou stenou a po liečbe má tendenciu sa zjazviť, spôsobuje zúženie čreva (stenózu) alebo úplnú črevnú nepriechodnosť. Postihnuté črevné klky majú tendenciu splývať, čím vznikajú zrasty medzi jednotlivými úsekmi čreva, a tým aj ďalšie možnosti vzniku striktúry.

Príčiny Crohnovej choroby

Crohnova choroba nie je nákazlivá a jej príčina zatiaľ nie je úplne objasnená.
V literatúre sa najčastejšie uvádza:
  • Genetické vplyvy (asi u 5 % pacientov sa ochorenie vyskytuje v príbuzenskom vzťahu).
  • Infekčný pôvod - za príčinu sa považujú aj viaceré mikroorganizmy vrátane húb, baktérií a vírusov. Najčastejšie sa spomína baktéria Helicobacter pylori, ktorá spôsobuje zápal sliznice žalúdka.
  • Chybná imunita - zvýšená priepustnosť črevnej sliznice (syndróm deravého čreva).
  • Dlhodobé pôsobenie iných nepriaznivých faktorov (užívanie syntetických liekov, potravinové alergie, ale aj to, čo dýchame).
  • Podľa niektorých výskumov zohráva úlohu aj poškodenie voľnými radikálmi a nedostatok vitamínu C a E.
Bohužiaľ, skutočnosť, že príčina ochorenia nie je úplne jasná, znamená, že nie je známy žiadny liek. Súčasná liečba preto nie je kauzálna (liečba príčiny), ale symptomatická (liečba len príznakov ochorenia alebo následkov a komplikácií). Výskum však v tomto smere veľmi pokročil a dostupná biologická liečba vykazuje zaujímavé výsledky, pretože zasahuje do špecifických miest zápalového procesu. Je určite šetrnejšia ako doteraz používané kortikosteroidy, antibiotiká alebo metotrexát.
Prvým biologickým liekom schváleným na liečbu Crohnovej choroby bol v roku 1998 infliximab. Na nasadenie biologickej liečby musia byť splnené určité kritériá ochorenia (viac vám odpovie váš ošetrujúci lekár).
Zvažuje sa aj chirurgická liečba rôzneho stupňa.

Príznaky Crohnovej choroby

• Pretrvávajúca hnačka, ktorá môže byť nepretržitá (niekedy prerušovaná) a môže obsahovať krv.
  • Bolesť brucha.
  • Teplota okolo 38 °C.
  • Poruchy vstrebávania a následná podvýživa.
  • Steatorea (výskyt tuku v stolici).
  • Strata energie a ospalosť.
  • Strata chuti do jedla a telesnej hmotnosti.
  • Chronické krvácanie môže pri tomto ochorení spôsobiť anémiu súvisiacu s nedostatkom železa. Okrem vredov a zápalu sa Crohnova choroba môže prejaviť aj zúžením črevného traktu.

Čo môžete urobiť pre seba

Tu by som mal spomenúť, že Crohnova choroba je chronické zápalové ochorenie, ktorého liečba patrí do rúk lekárov. Vy však môžete svojmu telu dopriať niečo navyše.
#healthychoice
Pozerajte sa na svoje ochorenie, a teda aj na svoje telo, z holistického hľadiska, nevytrhávajte črevá z kontextu celého systému. Z pohľadu holistického terapeuta ma zaujíma príčina. Teda odpoveď na otázku PREČO?
Spúšťačom zápalu je často zlý životný štýl, dlhodobý stres, dlhodobá ATB liečba. Dr. Hnízdil má na to peknú otázku - čo v živote môže spôsobiť, že sa poseriete...? VŽDY existuje spúšťač, ktorý treba odstrániť alebo eliminovať.
Ľudia sa často obracajú na nejaký druh doplnkovej liečby až vtedy, keď sú frustrovaní konvenčným prístupom a majú pocit, že by mohli urobiť niečo pre svoje uzdravenie. V tomto štádiu sú črevá už narušené a zjazvené. Niektoré zmeny sú už nezvratné, ale cielená regenerácia môže výrazne zlepšiť život pacienta a udržať zápal pod kontrolou. Ak si človek odpovie na vyššie uvedené PREČO a odstráni ho zo svojho života, môže dôjsť k úplnému uzdraveniu. Telo a jeho správne nastavené samoliečebné mechanizmy sú veľmi silné. Myslite na svoje črevá ako na zdravé.
Pokiaľ ide o výživové doplnky, pri "crohnovke" odporúčame najmä prípravky z kolostra, ktoré majú výrazný vplyv na regeneráciu slizničnej bariéry čreva. To je pri Crohnovej chorobe veľmi dôležité. Ideálna je kombinácia s probiotikami (tzv. "dobré" črevné baktérie), ktorých nedostatok bol pri Crohnovej chorobe preukázaný.
V prípade tvorby fistúl sa odporúča užívanie chelátového zinku (30 - 50 mg denne).
Ľudia s Crohnovou chorobou majú nedostatok vitamínu K v dôsledku zlého vstrebávania. Ten sa vo veľkom množstve nachádza vo lucerne.

Pohľad čínskej medicíny

Len krátky exkurz o tom, ako sa východná medicína pozerá na zápalové ochorenia čriev.
Príznakom ochorenia je hnačková, hlienovitá a krvavá stolica, niekedy dokonca hnisavá. Prítomné je pálenie konečníka. To sú príznaky, ktoré môžu poukázať na príčinu podľa diferenciácie TČM, a to HLEN a HORKO (tzv. horúci toxín). Ten sa usadzuje v črevách a tam postupne ničí črevnú sliznicu.
Na vypudenie hlienu a horúčavy sa teda používajú bylinky a zmesi. To patrí do rúk skúseného terapeuta čínskej medicíny, ale určite je dobré myslieť na to týmto spôsobom.
Existujú niektoré potraviny, ktoré sú vyslovene hlienotvorné, medzi ne patrí napríklad banán alebo mliečne výrobky. Je preto dobré ich zo svojho jedálnička vylúčiť.
V čínskych herbároch nájdete bylinky bežne rozdelené podľa toho, že napríklad vyháňajú teplo a vlhkosť alebo zvyšujú ochabnutý jang a pod. Je to pre nás celkom pochopiteľné. Keď sa totiž začnem ľudí pýtať, čo presne vo svojom vnútri cítia, zvyčajne presne definujú patogén. Môže to byť chlad, sucho, vlhkosť, vietor atď.
Medzi takýchto "vylučovačov" vlhkosti patrí napríklad kokosový pór alebo slzovka obyčajná. Obe mám veľmi rád, pretože dokážu ísť veľmi hlboko. Viac však opísať nemôžem. To by už bolo zdravotné tvrdenie a to mi súčasná legislatíva nedovoľuje. Možno sa tomu časom budem venovať na svojom blogu prirodni-lekarna.cz
Takto zhrnuté do pár riadkov to vyzerá celkom jednoducho, ale často je to dlhodobá práca.

Ako sa stravovať

Vždy apelujem na zmenu životného štýlu a biologického rytmu.
Dôležitý je dostatočný príjem tekutín (najlepšie neperlivej vody a bylinných nedráždivých čajov).
Jedzte pravidelne a v malých dávkach. Jedlo si rozdeľte aspoň na 5 porcií v časových odstupoch 3 - 3,5 hodiny.
Pri Crohnovej chorobe dodržiavajte tzv. bezzvyškovú diétu, ktorá nie je prísna, ale určité zásady sa musia dodržiavať.
Do stravy zaraďte veľa varenej zeleniny (neodporúča sa paprika, uhorky, cibuľa, cesnak). Obohaťte svoju stravu o papáju. Z ovocia sa môžu jesť olúpané jablká, olúpané broskyne, všetko by malo byť nejako tepelne upravené. Môžete žuť niekoľko semienok na podporu trávenia.
Počas akútnej fázy jedzte ekologicky vyrobené potraviny, zeleninu varenú v pare a dobre uvarenú hnedú ryžu, proso (pohánku) a ovsené vločky.
Z mäsa sú vhodné všetky chudé druhy, ako je hydina, králik, teľacie mäso, ryby a niektoré druhy bravčového a hovädzieho mäsa. Mäso by malo byť varené alebo dusené, rozhodne nie vyprážané. Dlhodobo vylúčte údeniny (údené, zverinu).
Ako príloha sú vhodné zemiaky, cestoviny alebo menšie porcie ryže. Strukoviny sú úplne nevhodné. Odporúča sa biele pečivo, ako sú rožky, žemle alebo žemle, a to nie príliš čerstvé. Celozrnné pečivo obsahuje veľké množstvo nestráviteľných zvyškov.
Medzi nevhodné potraviny patria tie, ktoré obsahujú väčšie množstvo nestráviteľných zvyškov. V rastlinnej strave je to najmä vláknina, v živočíšnych produktoch sú to rôzne šľachy a šľachy.

Úplne vyradiť:

Mliečne výrobky vrátane syrov.
Nakladaná kapusta a kvasnicové výrobky.
Dráždivé, silne korenené, nadúvajúce, mastné a najmä s prepáleným tukom a individuálne neznesiteľné.
Alkohol (malé množstvo piva alebo pohár červeného po jedle je povolené), nepite biele víno a destiláty.
Nefajčite (ak nemôžete vydržať bez fajčenia, nefajčite na prázdny žalúdok).
Kofeín, nekvalitná čokoláda, sýtené nápoje.
Kukurica.
Margaríny.
Nevhodné ovocie pre pacientov s Crohnovou chorobou a ulceróznou kolitídou je ovocie s kôstkami a šupkou.
Ďalšie zaujímavé informácie nájdete na webovej stránke Českej gastroenterologickej spoločnosti.

Zdroje: Slovenská lekárska komora pre gastrointestinálne ochorenia a gastrointestinálne ochorenia:

Informačná brožúra Všeobecnej zdravotnej poisťovne.
Časopis VADEMECUM Health.

Za našou ponukou